Lean met Lont

‘Lean bespaart ons veel tijd en geld en gaat verspilling tegen'

“Iedereen heeft hier baat bij: wijzelf, Regts, onze klanten en omwonenden.”

Uitvoerder Peter Boltjes van bouwbedrijf Lont is enthousiast over het concept lean, dat sinds geruime tijd een grote rol speelt bij projecten van zijn werkgever. Samen met Regts is Lont deze aanpak voortdurend aan het finetunen.

Lean?

Lean is een klantgerichte methode, die ondernemingen helpt met het verbeteren van hun resultaten door verspilling te verminderen. Bij een bedrijf als Lont vallen onder verspilling bijvoorbeeld lange loopafstanden voor medewerkers en voorraden die niet precies aansluiten bij wat nodig is. “Door met meerdere containers per woningblok de afstanden te verkleinen en de afgestemde voorraad per woning in één keer te laten leveren, besparen we veel tijd en geld”, zegt Peter. “Wat daaraan bijdraagt is een verandering in gedrag: medewerkers worden zuiniger met het materiaal.”

Van intern naar extern

Peter: “Begin 2017 werkte ik aan een project, wat op logistiek gebied extra aandacht nodig had. Dat moet efficiënter kunnen, dacht ik toen.” Peter sparde erover met accountmanager Eric Kampen van Regts en zo kwam lean ter sprake. Toevallig was Regts dit concept een half jaar eerder al op het spoor gekomen. Met hulp van lean-specialist Joris Wijnja van adviesbureau NextPage was Regts op dat moment bezig om interne processen met lean te optimaliseren. Eric: “Zo kwam het prachtig bij elkaar. Wat voor ons eerst alleen intern gebeurde, kreeg met Lont extern een vervolg.” Vanuit Bouwbedrijf Lont en verbeterteam Lont 2.0 kreeg Peter de ruimte om zijn initiatief vorm te geven. Hierbij volgde hij samen met collega’s een training op het gebied van lean.

Bron: Regts magazine 'Tijd'

Foto's: Arie Bruinsma