Klant aan
het woord:
Oscar Renken
Het belooft een snikhete dag te worden als we in de ochtend aanschuiven aan de lange tafel in de hal van het kantoor van Jan de Jong Verhuizingen. Binnen is het koel. Jan de Jong Verhuizingen is een onderneming met een lange historie binnen de verhuisbranche. De oude, houten bakfiets met verhuisdozen is een van die stille getuigen.
Sinds 2012 is Oscar Renken, samen met zijn zakenpartner en vrouw Wendie, eigenaar van het bedrijf. Oscar: “In 2005 ben ik het vak ingerold. Ik werkte als bedrijfsleider bij Bandsma Bultje in Leeuwarden. Een paar jaar eerder was Jan de Jong Verhuizingen aan hen verkocht, toen nog een relatief kleine organisatie in Zuidhorn. Samen met mijn vrouw heb ik altijd de ambitie gehad om een eigen bedrijf te beginnen en toen het in 2012 mogelijk werd om Jan de Jong Verhuizingen over te nemen kwam die wens uit.
Jan de Jong Verhuizingen zat vast aan Bandsma Bultje en we merkten dat er toch echt een duidelijke Groningse tak en een Friese tak was. Na de verzelfstandiging zijn we wel net zo intensief blijven samenwerken! Wendie is verantwoordelijk voor de backoffice en algemene zaken en ik hou me bezig met de commercie en operatie. Zo zijn we uitgegroeid van 3 man naar 35 man en doorlopend zoeken we nog leuke nieuwe collega’s. Het klantenbestand van Jan de Jong Verhuizingen is heel gevarieerd: van ziekenhuis, tot school en van particulieren in Groningen tot verhuizingen voor internationale bedrijven. “We groeien, dus is de bouw van een nieuwe opslagloods nodig. Lont ontzorgt ons in dit hele traject.”
Wat we nu aan het bouwen zijn, heeft echt met verhuizen te maken. De opslag gaat straks volledig geautomatiseerd
Stad Logistiek versus Lean bouwen
De eerste ontmoeting tussen beide bedrijven was toen Jan de Jong Verhuizingen verhuisde naar Groningen. Oscar vertelt: “Toen we hier naartoe verhuisden wilden we ook wat met stadlogistiek doen. Over een poosje moet alles fossielvrij, mag je geen uitstoot meer hebben in de binnensteden. Dus startten we een experiment: Stad Logistiek. Als je bijvoorbeeld een inrichtings- of verbouwingsproject hebt in Groningen, dan kun je je spullen hier kwijt in de opslag en dan leveren we dat mondjesmaat met elektrische auto’s uit aan de eindgebruiker.
Je voorkomt daarmee dat er tientallen leveranciers bij je op de stoep staan met de goederen. En zo hebben we dat vorig jaar ook voor Lont gedaan toen zij bezig waren met de renovatie van 45 badkamers in een hotel hier in Groningen. Hierbij leverden we iedere dag in de vroege ochtend alle spullen voor de volgende kamer en namen we alle afval en emballage ook meteen weer mee. Het is natuurlijk onmogelijk om zo’n hotel vol te duwen met alle spullen. Dan kun je geen gasten meer ontvangen en daarbij is het logistiek in hartje Groningen ook niet te doen.”
Jetze Lont: “Voor ons was dit ook heel interessant, want wij zijn al een tijd bezig met lean management. Lean bouwen, betekent het optimaliseren van processen. Doorlooptijd is voor ons heel belangrijk: die tegels kunnen we niet sneller inplakken, de pot kunnen we niet sneller ophangen. Met lean is het doel om verspillingen te verminderen en doorlooptijd te verkorten. Logistiek is voor Jan de Jong Verhuizingen business, maar voor de klant is het verspilling. Die betaalt voor de spullen, maar niet voor het brengen van die spullen. Dus als je dat proces optimaliseert, kun je grote winst halen. Je zoekt naar een specialist op dat gebied en daar was Jan de Jong super geschikt voor.”
Koploper met geautomatiseerde containerloods
Het was de start van een mooie samenwerking. Op dit moment bouwt Lont een geautomatiseerde containerloods. Zowel het ontwerp, het verzorgen van het vergunningstraject en de realisatie liggen volledig in handen van Lont. De loods biedt ruimte voor de opslag van zo’n 240 zeecontainers, die maar liefst 4 lagen hoog worden gestapeld. Het gebouw krijgt daarom dan ook een hoogte van 15 meter.
Oscar: “Wat we nu aan het bouwen zijn, heeft echt met verhuizen te maken. De opslag gaat straks volledig geautomatiseerd. De robotkraan doet alles: als jij morgen de container nodig hebt die achteraan en onderin staat, zorgt die kraan ervoor dat die container morgen voor je klaar staat. Eerder had je er veel werk aan om eerst andere containers aan de kant te krijgen om ruimte te maken voor de container die je nodig hebt. Je kunt hem dus helemaal vol stapelen, hoeft nergens meer over na te denken, hij zorgt gewoon dat het de volgende dag voor je klaar staat en op de verhuiswagen gehesen wordt. De loods is uitsluitend bedoeld voor containers met inboedel. Dus bijvoorbeeld particuliere verhuizingen die via opslag gaan.”
Het is de modernste kraan die er op dit moment is. In Nederland is Jan de Jong Verhuizingen een van de koplopers; zij zijn straks het derde bedrijf dat met deze kraan werkt.
Jetze: “Wat mij opvalt in de samenwerking met Jan de Jong Verhuizingen is dat ze heel professioneel en ambitieus zijn. Als je ziet hoe ze gegroeid zijn in 8 jaar tijd en hoe ze durven te investeren, dat vind ik altijd ontzettend mooi als MKB’ers gewoon plankgas geven. Daar spat ambitie vanaf. MKB’ers zijn de ruggegraat van de economie.”
Oscar: “Wat ik fijn vind aan het werken met Lont is dat ze je geen kasteel proberen aan te smeren. Ze denken heel goed mee, heel praktisch. Bij Lont klopte het gewoon allemaal. Met open vizier, samen iets moois doen en daar had ik een goed gevoel over. Lont ontzorgt ons heel goed in dit traject, door veel werk uit handen te nemen. In september hopen we de loods in gebruik te kunnen nemen.”